Zawsze gdy dzieją się rzeczy okropne, przerażające, budzące strach instynktownie sięgamy po informacje. Łapczywie szukamy wszelkich doniesień potwierdzających nasze obawy lub dających nadzieję, że będzie lepiej. Dwa lata temu, w marcu 2020 rok, nasz wewnętrzny świat informacyjny zwalił się gdy okazało się, że jakiś tajemniczy wirus zwany COViD-19 zabija najpierw tysiące, a potem miliony ludzi na całym świecie. Dwa lata później agresja Rosji na wolną Ukrainę znów popchnęła nas do kompulsywnego sprawdzania informacji we wszystkich możliwych kanałach…
Takie historyczne chwile powodują, że wszyscy odbiorcy szukają sprawdzonych informacji a oglądalność wiadomości w tv czy ruch w serwisach internetowych gwałtownie rośnie. Mniej lub bardziej świadomie i instynktownie wybieramy znane stacje tv, radiowe, czy serwisy informacyjne.
Wielu z nas czyta i ogląda informacje w kanałach społecznościowych, ale nie wszyscy dostawcy informacji zasługują na zaufanie. Tu dochodzimy do zjawiska - rosnącego zainteresowania odbiorców subskrypcją treści. Model biznesowy gdzie odbiorca partycypuje w finansowaniu istnienia jakościowego dziennikarstwa okazuje się remedium – oczywiście nie jedynym – na przybierającą w czasach wojny falę fake newsów, dezinformacji czy deep fake video. Wybierają serwisy i newsroomy, gdzie jednym ze źródeł wydawcy są przychody z subskrypcji cyfrowych. Podmioty, które mają wbudowaną w tożsamość marki i jakościową treść, i większość staranność w tworzeniu informacji, i chęć weryfikowania faktów.
Prezydentura Trumpa w USA, pandemia COViD, a teraz wojna w Ukrainie to czasy gdy wydawca szukający nowych przychodów dostaje jak na talerzu dowody, że subskrypcje cyfrowe są i dla wydawcy, i dla odbiorcy swego rodzajem wentylem bezpieczeństwa. Płacę byś tworzył jakościowe treści, a gdy przychodzi godzina próby oczekuję, że pomożesz mi zrozumieć świat, uspokoisz moje obawy, wyjaśnisz co się dzieje. Tak, to właśnie teraz wiele serwisów z paywallem otwiera swoje treści szeroko bo sytuacja jest wyjątkowa. Ale nie rezygnuje ze swej roli – z jakościowego dziennikarstwa, które bez stabilnych źródeł finansowania, takich jak cyfrowe subskrypcje, nie ma racji bytu.
Chcesz wiedzieć więcej o tym jak zbudować u siebie model biznesowy oparty na subskrypcjach cyfrowych i płatnościach od użytkowników po prostu umów się z nami na kawę
Paweł Nowacki
CEO Digitalflow.pl