18 lipca 2019

Nie pozwalaj firmie Google na samodzielne stworzenie wizytówki Twojej firmy

Przypadek francuskiego lekarza psychiatry, który pozwał Google za odmowę usunięcia anonimowych komentarzy pod jego wirtualną wizytówką pokazuje, że pozostawianie swobody innym internautom w tworzeniu treści o Twojej firmie nie prowadzi do niczego dobrego. Lekarz sprawę z Google przegrał i jeszcze musi pokryć 2 tys. euro kosztów sądowych.

O co chodzi? Google My Business to wizytówki tworzone z metryczką Twojej firmy, czyli adresem, telefonem, zdjęcami i innymi informacjami. Jeśli nie posiadasz zweryfikowanego konta Twojej firmy w usłudze Google My Business (Google Moja Firma) to nie znaczy, że Twojej firmy nie ma na mapach Google. Amerykańska firma radzi sobie z tym indeksując treści na temat Twojej firmy ze wszystkich możliwych źródeł w internecie. Dodaje do nich informacje zgłaszane przez internautów. I te obiekty odnajdziemy później na Google Maps w dodatku z komentarzami, które dodają internauci. Oczywiście część z nich dodawana jest anonimowo.

Ów psychiatra z Metz, stolicy Lotaryngii, odkrył swoją metryczkę zawodową zawierającą m.in. adres jego gabinetu, pod którą znalazł komentarze typu: „Nie ma z nim żadnego kontaktu”, „Jest małomówny”, „Pochłaniają go rozmowy telefoniczne”.

Co zrobić w takim wypadku? Lekarz z Francji zwrócił się do Google’a, by wycofał wszystkie anonimowe wpisy pod metryczką, która do niego nie należała. Ostatecznie pozew trafił do amerykańskiego stanu Delaware gdzie tamtejszy sąd odmówił usunięcia komentarzy bo nie doszło do przekroczenia „dopuszczalnych granic swobody wypowiedzi”, a brak zniesienia anonimowości komentarzy uzasadnił zdaniem: „pozwala ona na zapewnienie swobody wypowiedzi w internecie”.

Jak sobie z tym poradzić? Warto po prostu zainwestować w profesjonalne prowadzenie konta na Google Maps, czyli obsługę konta Google My Business. Założenie konta i samo konto jest bezpłatne, ale pozycjonowanie w wyszukiwarce i aplikacji Google Maps, a także zarządzanie treścią to już dużo trudniejsze zadanie. Warto zwrócić uwagę na to, że każda firma z autoryzowanym kontem i lokalizacjami (konta mogą zawierać liczne subkonta z oddziałami firmy) może sobie pozwolić na prowadzenie komunikacji z internautami, także tymi piszącymi uwagi krytyczne wobec naszych produktów czy usług.

Chcesz wiedzieć więcej o Google My Business umów się z nami na kawę biuro@digitalflow.pl

digitalflow.pl 2019