28 kwietnia 2019

Jak pokonywać przeszkody i prowadzić skuteczną transformację cyfrową...

Wielu menadżerów z pewnością wie, a nawet przekonało się osobiście, co kryje się pod formułką "cyfrowa transformacja". Cyfrowa transformacja w wielu branżach jest już na zaawansowanym etapie, świat wielu usług i produktów przeniósł się całkowicie do kanału online, a dla wielu branż digital jest już głównym źródłem przychodów

Jednak dopiero spojrzenie z zewnątrz pozwala na odpowiednią perspektywę i uczciwe spojrzenia na wykonane przez niektóre branże gospodarki postępy. Media: wydawcy prasowi, radiowi, telewizyjni często są wskazywani jako podmioty, które musiały przenieść się za swoimi odbiorcami do internetu najszybciej, najwcześniej. Na pewno to co się w ostatnich dwóch dekadach udało firmom obracającym contentem, zarabiającym na produkowaniu informacji tekstowych, zdjęciowych czy video to transformacja samych organizacji. Wspólne printowo-onlinowe newsroomy, zwiększanie kompetencji dziennikarzy, marketingowców, czy działów sprzedaży to milowe kroki w cyfrowej transformacji mediów.

Pracownicy i ich cyfrowe kompetencje przewagą konkurencyjną

Digital transformation trwa dłużej lub nie jest skutecznym procesem bez zmiany sposobu myślenia samych pracowników, bez rozwoju ich nowych kompetencji. To nie odgórna decyzja o zmianie strategii na cyfrową podjęta przez prezesa czy zarząd firmy, ani to nie narzędzia i technologia stanowią o przewadze konkurencyjnej. Digital transformation to ludzie i ich cyfrowe kompetencje. Widzimy to zawsze gdy spotykamy się z klientami z innych, niż media, branż. Gdy wymieniamy się doświadczeniami widać jak długą drogę przebyły media i jak wiele można się od nich nauczyć.

Słuchając naszych klientów wskazujemy im, że udana ekspansja w świecie cyfrowym nigdy nie udaje się bez ludzi, bez podwalin, którymi są cyfrowe kompetencje pracowników. Najtrudniejszy produkt, marka, która nie ma doświadczeń online może dziś skutecznie działać w świecie cyfrowym. Rynek oferuje rozwiązania technologiczne np. do prowadzenia sklepów, do pozyskiwanie ruchu, np. dzięki platformom Google czy Facebook. Ale zarabianie w internecie lub dzięki aktywności firmy w sieci okazuje się dużo trudniejsze gdy jej pracownicy nie do końca zaakceptowali zmiany.

Doświadczenie i wiek a nowe technologie

Inwestowanie w kompetencje cyfrowe to dziś budowanie podstaw dalszej egzystencji firmy. Obojętnie czy firma zatrudnia zewnętrzne firmy outsoursingowe czy całość działań online prowadzi wewnętrznie. Transformacja cyfrowa nie zadziała bez przygotowania i konsekwentnego wdrażania jasnej strategii odpowiadającej na pytania: gdzie, jak, skąd będą pochodzić przychody a tym bardziej zyski. Wiele podmiotów taką drogą już przebyło. Dlatego warto skorzystać z najlepszych praktyk digital transformation, poznać opory i problemy w innych organizacjach. W biznesie liczy się skuteczność – po co popełniać te same błędy.

Dyskryminacja cyfrowa pracowników z długim stażem to jeden z częstszych błędów. To przypisywanie starszym stażem i wiekiem pracownikom braku umiejętności czyli odbieranie szans na przystosowania się pracy w świecie online. Deprecjonowanie ich wiedzy to duży błąd. Właśnie w mediach okazało się, że wielu dziennikarzy z długim stażem znakomicie odnalazło się w internecie, a większy opór stawiali często pracownicy ze średniego szczebla zarządzania, czyli funkcyjni...

Chcesz wiedzieć więcej i nie popełniać błędów? I tym samym oszczędzać czas i pieniądze? Skorzystać z naszych doświadczeń w konsultingu? Umów się z nami na kawę, by poznać nasze doświadczenie w digital transformation. Napisz na biuro@digitalflow.pl. Może zrobimy razem biznes…

digitalflow.pl 2019